Lekcja dopasowana do wieku grupy
W odpowiedniej dla wieku dzieci formie, omówimy proces powstawania bursztynu bałtyckiego (sukcynitu) oraz jego właściwości, tj. zawartość kwasu bursztynowego, twardość, przełam, rozpuszczalność, gęstość, reakcję na płomień, odmiany, postaci występowania, obecność inkluzji organicznych. O tych wszystkich cechach i procesie przekształcania się żywicy w bursztyn opowiemy na podstawie okazów i ilustracji na wystawie „Bursztyn – Polska i Świat”.
Klasy 5–8 i ponadpodstawowe
Podczas lekcji muzealnej uczniowie zdobędą podstawową wiedzę na temat życia anatomicznie współczesnych ludzi w Europie od momentu ich przybycia na Stary Kontynent do końca ostatniej epoki lodowcowej. Nacisk zostanie położony na łowiectwo wielkich ssaków, w szczególności mamuta włochatego (Mammuthus primigenius), a także na to, jak ważną rolę odgrywało ono w gospodarce ówczesnych Europejczyków. Ponadto uczniowie dowiedzą się, jak prehistoryczni artyści inspirowali się otaczającym ich światem zwierzęcym oraz jaką rolę zwierzęta mogły odgrywać w ich duchowości.
Klasy 0–4
Na zajęciach uczniowie zapoznają się z minerałami, które towarzyszą ludziom w życiu codziennym. Poznają podstawowe cechy minerałów i nauczą się odróżniać niektóre minerały od siebie. Dowiedzą się także, jakie cechy minerałów powodują, że są one wykorzystywane przez człowieka w konkretny sposób. Otrzymają podstawową wiedzę na temat wykorzystania minerałów zarówno obecnie, jak i w przeszłości. Uczestnicy lekcji będą mieli możliwość bezpośredniego kontaktu z ciekawymi okazami mineralogicznymi oraz uzyskania interesujących informacji na ich temat. Lekcja prowadzona jest w oparciu o minerały, z którymi można zapoznać się z bliska, a także przeprowadzić na nich proste doświadczenia.
Klasy 5–8 i ponadpodstawowe
W części mineralogicznej uczniowie dowiedzą się, czym są minerały, a także poznają najważniejsze cechy umożliwiające rozpoznawanie ich poszczególnych gatunków. Zostaną zapoznani z głównymi zastosowaniami minerałów zarówno w przemyśle, jak i w życiu codziennym. W części poświęconej skałom uczestnicy poznają podstawowe grupy skał. Dowiedzą się, jak powstają poszczególne skały i do czego są wykorzystywane. Lekcja jest prowadzona z wykorzystaniem oryginalnej, bogatej kolekcji dydaktycznej skał i minerałów, które każdy uczeń ma możliwość obejrzeć z bliska, a także wykonać na nich proste doświadczenia.
Szkoły ponadpodstawowe
Na lekcji uczestnicy dowiedzą się nie tylko ile czasu upłynęło od powstania naszej planety, ale przede wszystkim, skąd to wiemy! Dowiedzą się, czym jest czas, jak go mierzymy w geologii, a także jak wyglądały pierwsze próby ustalenia wieku Ziemi. Uczniowie zostaną zapoznani z metodami względnymi i bezwzględnymi datowania. Przybliżone zostaną podstawowe zasady stratygrafii i określania następstwa zdarzeń w geologii. Uczestnicy poznają zestaw metod datowania radiometrycznego, które pozwalają określić wiek obiektów w latach ziemskich. Ile lat ma najstarsza skała na Ziemi? Ile lat ma najstarsze ziarno piasku? Co przybysze z kosmosu wiedzą o początkach naszej planety?
Lekcja dopasowana do wieku grupy
Lekcja jest prowadzona z wykorzystaniem bogatej kolekcji dydaktycznej skał, minerałów i skamieniałości. Możliwość obcowania z oryginalnymi okazami znacznie ułatwia dzieciom zrozumienie wielu zagadnień z zakresu geologii, geografii oraz historii życia na Ziemi.
Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z podstawowymi typami skał budujących skorupę ziemską, minerałami skałotwórczymi oraz procesami kształtującymi oblicze Ziemi. Dowiedzą się także: czym zajmuje się paleontologia, jak powstawały skamieniałości i jakie organizmy zamieszkiwały naszą planetę przed milionami lat. Lekcja jest wzbogacona prezentacją multimedialną, dzięki której dzieci mogą poznać rekonstrukcje i współczesnych krewnych dawno wymarłych zwierząt oraz zobaczyć, jak wygląda wnętrze wulkanu.
Szkoły ponadpodstawowe
Jakie skały spadają z nieba? Podczas lekcji uczestnicy dowiedzą się czym różni się meteoryt, meteor i meteoroid, a także jak ludzie, na przestrzeni dziejów, postrzegali dziwne zjawiska świetlne w atmosferze i znajdowane na powierzchni Ziemi nietypowe skały. Dowiedzą się jaka jest historia fragmentów skał zabłąkanych w naszym Układzie Słonecznym i skąd mogły wziąć się na naszej planecie fragmenty Marsa! Uczniowie zostaną zapoznani z podstawowymi strukturami tworzącymi się w meteoroidach podczas ich przelotu przez atmosferę, a także rodzajami meteorytów oraz teoriami na temat sposobów powstawania tych kosmicznych skał. Przybliżone zostaną również zagadnienia związane z kolekcjonowaniem i poszukiwaniem meteorytów, w tym z wykorzystaniem wykrywacza metali.
Lekcja dopasowana do wieku grupy
Młodszemu odbiorcy, w ramach wstępu do lekcji, w sposób przystępny przybliżamy zagadnienia takie, jak podział dziejów Ziemi, zmiany w świecie żywym, zachodzące w skali geologicznej, czy wędrówka kontynentów. W dalszej części mali słuchacze mają możliwość poznania roślin okresu karbońskiego. Dzięki rekonstrukcjom krajobrazów i pokrojom wymarłych roślin mogą wyobrazić sobie jak wyglądały lasy 300 milionów lat temu. W czasie zajęć prezentowane są liczne, oryginalne okazy skamieniałości roślin karbońskich (m.in. odciski liści paproci, odciski gałązek i uwęglone szczątki kory drzewiastych widłakowych, ośródki pni kalamitów).
Dla starszych słuchaczy zakres i forma prezentowanych treści są nieco szersze. Na lekcji omawiane są, m.in: skala czasu geologicznego, podział dziejów Ziemi, warunki paleogeograficzne i klimatyczne w karbonie, świat zwierząt w karbonie.
Lekcja pokrywa lub poszerza swoim zakresem podstawę programową z przedmiotu: geografia (liceum/technikum, zakres rozszerzony).