Najnowsze komentarze

    Odkrywamy inkluzje w bursztynie

    Odkrywamy inkluzje w bursztynie

    Warsztaty dla klas: I-IV szkoły podstawowej

    Czas trwania: ok. 90 minut

    Maksymalna liczba osób: 25

    Dział Bursztynu proponuje warsztaty rozpoczynające się multimedialną prezentacją, podczas której uczniowie dowiedzą się kiedy i gdzie rosły lasy bursztynodajne oraz dlaczego niektóre drzewa wydzielały żywicę. Poznają małych mieszkańców lasów bursztynodajnych – stawonogi zachowane w bursztynie bałtyckim. Dowiedzą się, czym jest inkluzja zwierzęca (zooinkluzja) oraz roślinna (fitoinkluzja) – poznają sfosylizowane organizmy, które zostały uwięzione w przeszłości w lepkiej żywicy.

    W części teoretycznej warsztatów uczniowie poznają systematykę stawonogów zachowanych w bursztynie bałtyckim, która umożliwi im samodzielną pracę w części praktycznej. Uczniowie zapoznają się z właściwościami bursztynu bałtyckiego – kopalnej żywicy, która powstała ponad 40 milionów lat temu.

    W części praktycznej uczestnicy warsztatów samodzielnie wykonają własną inkluzję organiczną – zwierzęcą lub roślinną. Uczniowie będą mogli wybrać spośród gotowych szablonów sylwetek stawonogów zachowanych w żywicach kopalnych lub samodzielnie narysować stawonogi na podstawie klucza, przedstawionego podczas prezentacji multimedialnej. Następnie wykonany wizerunek okazu umieszczą pod szklanym kaboszonem i umocują magnes. W części praktyczniej uczniowie nauczą się również rozpoznawać otrzymane stawonogi w bryłkach bursztynu, poprzez samodzielne obserwacje pod lupą.